Kometen kommer.

Nu är jag klar med att läsa en av böckerna. Kometen kommer började jag med.



En dag i mumindalen så börjar det att regna ett grått regn
. nästa dag är hela mumindalen färgad grå och bisamråttan som just flyttat in pratar om en enorm komet som siktar mot dalen. 




Mumin och Sniff beslutar sej för att ge sej iväg på en utfärd för att förstå vad som pågår. De tänker leta upp ett observatorium för att ta reda på vad en komet är och om världsrymden verkligen kan vara svart, när himlen som de ser den alltid är blå. På vägen träffar de på en mumrik som bor i ett knallgult tält, en hemul som samlar växter, hans kusin som samlar frimärken och två stycken snorkar. De får gå på styltor över en tom havsbotten, mumin brottas med slingriga buskar, de kastar stenar ner för berg och skapar skalv och mitt i allt så stannar herrskapet till vid en dansbana och tänker inte på kometen för en natt.














Boken är hinkvist fin. Berättar om hur det är att möta någonting stort och okänt när man själv är liten och rädd. Den är liksom som en början också. Om hur det går till när alla får möta varann. Jag tycker hemskt om den enkelt sagt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0