Trollvinter.

Så nu har det hänt, har läst ut trollvinter. Mysigaste boken på längelänge.




En dag just som den långa vinterdvalan äger rum i muminhuset vaknar mumintrollet plötsligt. Han får för första gången uppleva vintern, en helt ny och spännande årstid. Han lär sej om snö och isfrun och Den Stora Kölden av sin nya vän Too-Ticki som bosätter sej i badhuset om vintrarna.


Efter ett tag börjar det dyka upp en massa vintergäster för att bo i muminhuset. De stojar och stimmar och äter upp hela syltförådet medan resten av muminfamiljen bara sover och sover.


En dag dyker en underlig hemul upp. Han åker skidor och blåser i sitt horn för jämnan. Är väldigt självgod och duktig på att störa de andra gästerna som till slut gömmer sej under isen för att få vara ifred. Den enda som kan stå ut med honom är lilla my, som brinner av iver över att få lära sig åka skidor.




Förövrigt var den här tavlan det läskigaste jag visste när jag var liten. Härifrån om ni kommer ihåg.





Finaste och klokaste och jag vet ju inte vad jag ska skriva som vanligt åh. Går ju liksom inte att förklara sådär, gör ingen som helst rättvisa. Läs bara. Allihop på momangen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0